HobbyNET: Recepty · Formula 1 * www.nic.sk - webhosting a registrácia domén *
Motormánia - Úvodná stránka
   
SVET MOTOROV

Vyhľadávanie

Anketa

Koľko investujete do hudby v aute? Autorádio + reproduktory atď.?

(Odpovedalo 5464 ľudí)

do 5.000 Sk (1817)

do 10.000 Sk (1004)

do 20.000 Sk (834)

viac ako 20.000 Sk (931)

neinvestujem (878)



Nastavenie
» Domáca stránka
»

RSS export





9. jan 2006 (00:01) - Motormánia - Testujeme

BMW 530 xi – RADOSŤ Z JAZDY VĎAKA NOVÉMU INTELIGENTNÉMU POHONU 4x4 xDrive

Keď v roku 2003 predstavila automobilka BMW novú generáciu typového radu 5, bolo iba otázkou času, kedy sa v portfoliu ponúkaných modelov – podľa zvyklostí bavorskej značky – objaví aj verzia s poháňanými obidvoma nápravami.






bmw
Stalo sa a v priebehu tohto roku tradičný sedan vyššej strednej triedy mníchovského producenta automobilov dostal inteligentný pohon 4x4 xDrive.

Poďme sa podeliť o dojmy z jazdy s BMW 530 xi, ktorý má pod kapotou trojliter výkonu 190 kW/258 k.

Aktuálnu generáciu BMW radu 5 netreba špeciálne predstavovať. Vzhľad „elegána“ s pohonom 4x4 a modro-bielym logom na kapote signalizuje značný výkonový potenciál, ktorý vôbec nezaostáva za navodeným dojmom. Musíme priznať, že výkonové a dynamické parametre sedanu vyššej strednej triedy nás príjemne prekvapili.

Každý detail karosérie BMW 530 xi svedčí o dôkladnej práci konštruktérov v aerodynamickom tuneli, a veľkom zmysle pre detail. Nápadne elegantný dizajn nenechá nikoho na pochybách o príslušnosti k bavorskej automobilovej značke. Perfektná súhra a harmonické zladenie všetkých línii a proporcií navodzujú nielen dojem dôstojnosti, ale aj vysokú mieru gracióznosti – tak typickej pre vozidlá mníchovského výrobcu automobilov. Výrazný bočný prelis na boku podčiarkuje dynamiku BMW 530 xi. Tento efekt posilňuje aj masívna, vystupujúca kapota motora ukončená vpredu charakteristickými „ľadvinkami“, bi-xenónové svetlomety, ktoré svojim tvarom evokujú jastrabie oči, a krátke previsy karosérie. Robustnosť vozidla s vonkajšími rozmermi 4841 x 1841 x 1464 mm (dĺžka x šírka x výška) posilňujú aj efektné 18-palcové disky z ľahkých zliatin, na ktorých sú obuté nízkoprofilové pneumatiky.

Zvonku urobil na nás automobil dobrá dojem – typické BMW. Ďalšia otázka však znie: bude rovnaká spokojnosť panovať aj, keď sa posadíme dovnútra? Musíme uznať, že interiér BMW 530 xi je príjemný a luxusne vybavený. Prístrojová doska s vynikajúcim podsvietením prístrojov je pomerne konzervatívna, ale čo je hlavne, je prehľadná a kompletná. Už v štandartnej výbave bol volant obšitý kožou a doplnený multifunkčnými tlačidlami na ovládanie rádia a CD-prehrávača a telefónu.

Na prístrojovej doske sme našli aj nové veci – head-up displej, ktorý premieta informácie o jazde na predné sklo. Nie je to samoúčelná novinka. Presvedčili sme sa, že informácie zobrazované v zornom poli vodiča ušetria nejaký čas – firemné údaje uvádzajú až pol sekundy času –, ktorý by sme stratili, keby ste sa chceli pozrieť na „budík“ skutočného prístroja prístrojovky. Hoci sa obraz premieta na čelné sklo, dojem je taký, že premietané informácie akoby sme videli v priestore nad prednou kapotou. Jeho výškové umiestnenie sa dá korigovať. Ukazovať môže rýchlosť alebo navigačné údaje; pochopiteľne, dá sa aj úplne vypnúť.

Sedadlá sú elektricky nastavovateľné a poťah rovnako v koži ako volant či radiaca páka. Kožené čalúnenie interiéru bolo skombinované obkladmi z kvalitného plastu. Elektrické ovládanie okien a vonkajších spätných zrkadiel je u vozidla tejto kategórie samozrejmosťou, podobne ako aj klimatizácia, ktorá sa ovláda cez palubný počítač. Ten sa môže pochváliť jednoduchým ale prehľadným navigačným systémom. Zmieňovať sa o ďalšej výbave ako sú napríklad hlavové airbagy, či napínače bezpečnostných pásov nám pripadá viac-menej zbytočné.

Veľký vnútorný priestor vo všetkých smeroch a bohatá výbava vytvárajú príjemné prostredie a dobre odhlučnená kabína, ktorá nedáva veľkú šancu vonkajšiemu hluku preniknúť hluku dovnútra, sa trvalo starajú o príjemné cestovanie.

Cestovať za priamo za volantom BMW 530 xi alebo po pravici vodiča, či pohodlne roztiahnutý sa na zadných sedadlách je – bez zveličovania – pôžitkom, ktorý sa nerozplynie ani po dlhej, niekoľko stoviek kilometrov dlhej jazde. Vynikajúco tvarované sedadlá poskytujú maximálny komfort a pasažierovi umožnia doslova splynúť so sedadlom.

Kabína poskytuje dostatok miesta pre nohy aj pre postavou vyšším osobám; v oblasti ramien a nad hlavami je situácia rovnaká a uvedené skutočnosti demonštrujú nielen priestrannosť kabíny, ale sú základným atribútom pre komfortné vozenie. Rovnako veľkorysý objem ponúka aj batožinový priestor – 520 l.

Športové srdce BMW 530 xi sa skrýva pod prednou kapotou. V typovom označení 530, tridsiatka prezrádza, aký objem má hnací agregát – 3 l. Je to šesťvalec s usporiadaním valcov v rade a dvomi vačkovými hriadeľmi (rozvod 2 x OHC). Pri vŕtaní 85,0 mm a zdvihu 88,0 mm má zdvihový 2979 cm3 a vyvinie maximálny výkon 190 kW/258 k pri 6600 ot/min Nezanedbateľný výkon a maximálny krútiaci moment 300 Nm, ktorý je k dispozícii už od 2500 ot/min, hovoria viac než jasnou rečou. A keď k tomu prirátame aj kultivovaný a tichý chod, nesmieme sa diviť, že sme podľahli čaru testovaného BMW 530 xi.

Integráciou pohonu xDrive do päťkového radu, ktorý sa už osvedčil v terénnych typoch BMW X3 a X5, dokázali nemeckí inžinieri vytvoriť takmer dokonalý automobil; limuzínu, ktorá nepozná žiadnu prekážku. V jazde ju nezastaví, resp. nespomalí ani voda, sneh, ľad ani blato.

xDrive je totiž v súčasnosti najinteligentnejší pohon na obidve napravy – tak to aspoň tvrdí firemná literatúra. My sme sa presvedčili, že nepreháňa a výhody systému xDrive sme si overili na vlastnej koži.

Kladom systému xDrive je jeho rýchla reakcia na vzniknuté podmienky s reakčným časom len desatinu sekundy a súčasne jeho veľká variabilnosti, keď dokáže kedykoľvek preniesť výkon na kolesá s lepšou adhéziou. Inými slovami, vďaka pohonu xDrive sa dostane na kolesá prednej napravy podstatne viacej sily ako u iných systémov pohonu 4x4. To zaisťuje nielen optimálnu trakciu a lepšiu akceleráciu, ale aj stabilitu jazdy a bezpečnosť na akomkoľvek povrchu.

Kvality xDrive sme ocenili hlavne pri rýchlom prejazde zákrutou, keď auto dostávalo do nedotáčového šmyku: systém automaticky vyrovnával odchýlku od ideálnej stopy a vďaka variabilnému rozdeleniu hnacích síl na kolesá jazda zákrutou bola stále pod kontrolou. Rovnako sa testované BMW 530 xi správalo aj pri pretáčavosti, t.j. keď jeho zadná časť pri prejazde zákrutou z nej začala vybočovať: systém xDrive okamžite v zákrute zabezpečil neutrálne správanie vozidla. Môžeme potvrdiť, že xDrive vďaka svojej mimoriadnej rýchlosti a integrácii so systémom dynamickej kontroly stability (DSC) dokáže pomocou rozdeľovania krútiaceho momentu na prednú a zadnú napravu potlačiť tendenciu vozidla k pretáčavosti alebo nedotáčavosti ešte skôr, ako sme vôbec zaregistrovali.

Ale pozor, xDrive neruší platnosť fyzikálnych zákonov! A to môže byť v extrémnych prípadoch veľmi, veľmi zradné... Môžeme potvrdiť, že každom prípade je veľmi dobrým spoločníkom v situáciách, keď vodič nemá dostatok skúsenosti alebo zlyhal.

Každopádne, doménou BMW 530 xi sú kvalitné asfaltové povrchy, na ktorých prekvapil „vrodenou“ živosťou a obdivuhodnou ochotou držať stopu – aj vďaka spomínanému systéme xDrive a DSC. Jazdné vlastnosti zodpovedajú značke a zameraniu vozidla: luxusný automobil, vynikajúce vlastnosti. Dlhé jazdy sú s týmto autom mimoriadnym zážitkom a ani ostré rezanie zákrut nevyvedie podvozok z miery: všetko zvláda s prehľadom.

Na diaľnici sa dá najlepšie využiť a vychutnať ohromný výkonový potenciál šesťvalca, ktorý dokáže auto rozbehnúť až na maximálnu rýchlosť 248 km/h (údaj výrobcu). Podotýkame ešte raz, že kvalitný podvozok s nezávisle zavesenými kolesami si bez problémov poradil s akýmkoľvek povrchom. Jamy, priečne a pozdĺžne nerovnosti „hltal“ bez toho, aby sa karoséria nepríjemné rozkývala. Jediným sprievodným javom bol dunivý zvuk kolies, keď vhupli do dier na bratislavských komunikáciách tak hojných.

Sedan, ktorého pohotovostná/celková hmotnosť je 1590/2150 kg, zrýchli z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 6,5 s; to sú údaje, ktoré radia BMW 530 xi do kategórie „automobilových športovcov“. A ešte k spotrebe: vyše dve tony vážiaci kolos má podľa údajov bavorského výrobcu spotrebu 7,4/9,7/13,6 l/100. Jemné zaobchádzanie s plynovým pedálom sa nám odvďačilo spotrebou v meste pod 11,0 na 100 km, na diaľnici sa kultivovaný šesťvalec pri „potupnej“ rýchlosti 90 km/h uspokojil so siedmymi litrami; pri rýchlosti blížiacej sa k hranici 200 km/h si bez hanby „cucal“ až 23,0 l na 100 km. Silou prekypujúcim motorom sme akosi samozrejme jazdili v oblasti maximálneho výkonu a tak nečudo, že sme navštevovali čerpacie stanice častejšie ako býva zvykom...

Záver: BMW 530 xi znesie ťažko nejaké porovnanie. Vonkajším vzhľadom sa neodlišuje od „obyčajného“ BMW radu 5, ktorý má poháňané iba zadné kolesá, len podvozkové skupiny sú upravené na adaptáciu pohonu 4 x 4. A práve tento pohon ponúka ďalšiu výnimočnosť. Uchvátil nás dizajn BMW 530 xi, priestrannosť jeho kabíny, vynikajúce jazdné vlastnosti a pohodlie v kabíne. Že je BMW 530 xi výnimočné auto, o tom odteraz už ani v najmenšom nepochybujeme. Ak prihliadneme na cenu, myslíme si, že zákazník dostane za svoje peniaze vynikajúcu protihodnotu.




Galéria
bmw    bmw    bmw    bmw   
bmw    bmw    bmw   
bmw    bmw    bmw   
bmw    bmw   



Súvisiace články:
20. sep 2006 BMW Hydrogen 7 -Nová éra mobility (Predstavujeme)
23. aug 2006 BMW TrackTrainer - Ideálnou stopou k vyššej bezpečnosti (Aktuality z domova)
3. júl 2006 Nové BMW M6 Cabrio -Bezkonkurenčne dynamické, otvorené a atraktívne (Predstavujeme)
18. máj 2006 BMW 5.0 l V10 je už opäť vyhlásený za Medzinárodný motor roka! (Aktuality zo sveta)
11. okt 2005 Zmena vlastníctva poskytovateľa dovozných služieb pre BMW Group na Slovensku (Aktuality z domova)
15. máj 2005 BMW dementuje (Motoršport)
22. nov 2004 BMW 118d – SOM INÝ SOM JEDNOTKA (Testujeme)
3. aug 2004 BMW X3 3.0i– „BAVORÁK“ AKO STVORENÝ PRE ZÁBAVU (Testujeme)
29. sep 2003 BMW vyvíja hovoriace auto, ktoré budú komunikovať so svojimi druhmi na ceste (Aktuality zo sveta)
4. aug 2003 Uvedenie nového modelu BMW rady 5 na slovenský trh (Aktuality z domova)



Diskusia k článku
Pridaj svoj názor do diskusie
Článok

» Verzia pre tlač

» Diskusia

Nové články

» Hľadáte kvalitné a lacné disky od spoľahlivého predajcu?

» DRIVING CHALLENGE – nový fenomén

» Rossi po triumfe v USA najúspešnejším v histórii

» Ktoré vozidlá a ktorí vodiči majú lepšie sadzby povinného zmluvného poistenia?

» Volkswagen a Škoda Auto stavajú nový výrobný závod.

» Rekordné predaje Hyundai v septembri

» 100 predaných áut cez internetový obchod s novými autami






(c) 2002-2005 Motormánia.sk. , Webhosting poskytuje nic.sk . Cached on 25/09/17 22:26:44